František a Klára / PRODÁNO
Roman BrichcínCena na dotaz
Roman Brichcín
Roman Brichcín je český malíř. V letech 1974 - 1978 studoval Gymnázium v Českých Budějovicích. Poté 1976 - 1980 absolvoval studium kresby a malby u Jiřího Zemana a ak. mal. Dany Puchnarové. Následovalo studium Pedagogické fakulty v Plzni, katedra výtvarné výchovy (1980 - 1985).
Brichcínův kolorizmus je velmi proměnlivý a osvobozený, barva má kvality hmotou se projevující a vše pronikající energie, jejíž symbolické funkce jsou proměnlivé, nevázané na pevně dodržovaný obsahový a vizuální systém. Stejně tak volně nakládá Roman Brichcín s obrazovým prostorem, neortodoxně, jako by ho vždy znovu od počátku formoval podle stavu, psychického naladění situace a nikoliv podle jakési běžné novověké představy o trojrozměrném světě.
Dílo Romana Brichcína má výrazné rysy univerzalismu barokní epochy. Nemám však na mysli dramatickou expresi jeho často symbolicky interpretovaných malířských kompozic, i když i tento aspekt jeho tvorby má podvědomě své kořeny v barokním vidění. Především myslím na Brichcínovo celostní vnímání všech aspektů naší existence, kterou přijímá s neomezovanou otevřeností. Jeho zkoumání začíná u vlastního nitra, vlastního osudu, nahlíženého prizmatem jungovského modelu, otevírajícího cestu k poznání struktury a funkce individuálního i kolektivního nevědomí. Toto pozorování u něj není sebestředné, vždy do sebe zahrnuje též odpovědnost za věci a tvory, na náš životní běh nějakým způsobem napojené, ať si to plně uvědomujeme nebo ne. A tak se v námětových okruzích jeho obrazů objevují například témata otce a syna, zprostředkovaná často biblickými motivy, jako jsou například podobenství o návratu ztraceného syna, příběh Abrahama a Izáka, nebo vztah Boha Otce a Syna. Dalším tématem, které se v kresbě i malbě několikrát opakuje, je vztah k sourozencům, jejichž existenci malíř nahlíží přes břehy řeky Léthé. Důležitým momentem v tvorbě Romana Brichcína je reflexe přírody a jejího propojení s naším vnitřním světem. Ve své podstatě je toto téma latentně přítomno v celé jeho tvorbě. Pregnantně je například vyjádřeno obrazem nazvaným „Duše stromů, duše lidí“. Stejně závažně je Brichcínem vnímán i vztah muže a ženy, jeho problémy komunikace i vážně chápaný eros, jako projev propojující duchovní i fyzický aspekt tohoto vztahu. Všechna tato témata jsou nahlížena pohledem, který jasně vnímá jednotu viděného, prožitého a tušeného. Tato jednota, blízká právě baroknímu univerzalismu, má vyhraněný spirituální charakter a není přitom vůbec vázána na tradiční křesťanskou ikonografii.
Výstavy
2020 Dům umění, České Budějovice
2019 Galerie Art Praha, Praha
2017 Galerie pod radnicí, Zlín
2017 Galerie Crears, Rožnov pod Radhoštěm
2016 Galerie Art Praha, Praha
2015 Galerie Art Praha, Praha
2012 Galerie Art Praha, Praha
2011 Galerie Magna, Ostrava
2010 Kostel sv. Anny Jablonec nad Nisou
2010 Galerie Art Praha, Praha
2009 Městská galerie Lorient (F), s Miroslavem Konrádem a Jiřím Tillerem
2008 Galerie Art Praha, Praha
2007 Galerie La Femme, Praha
2006 Galerie DOXA, Český Krumlov
2006 Lehrer Beutel, Regensburg (D)
2005 Galerie CART, Pregarten (A), s Dagmar Brichcínovou
2005 Ost/West‑Kunst Galerie Knyrim, Regensburg (D)
2005 Muzeum, Kamenice nad Lipou
2004 Galerie sedmi, Praha
2003 Galerie města Plzně, Plzeň, s Dagmar Brichcínovou a Evou Prokopcovou
2003 Galerie Měsíc ve dne, České Budějovice
2003 Sparkasse Neustadt (D), s Dagmar Brichcínovou
2002 Kunst‑und Gewerbehaus, Regensburg (D)
2001 Galerie am Weg, Neulengbach (A)
2001 Galerie R, Český Krumlov
2001 Galerie u dobrého pastýře, Brno
2000 Galerie Kaplanka, Český Krumlov, s Dagmar Brichcínovou
2000 Divadlo bez zábradlí, Praha
2000 Galerie 27, Osnabrück (D)
1999 Kresby, kostel sv. Tomáše, Brno
1999 Ost/West Kunst‑Galerie Knyrim, Regensburg (D)
1998 kostel U Jákobova žebříku, Praha
1998 Galerie R, Český Krumlov
1998 Ursulinenhof, Linz (A), s Dagmar Brichcínovou
1998 Alšova jihočeská galerie, Wortnerův dům, České Budějovice
1997 Jubilejní synagoga, Praha
1997 Galerie Franze Kafky, Praha
1997 Galerie Trigon, Plzeň
1996 Maloskalská galerie, Malá Skála
1996 St. Anna Kapelle, Passau (D), s Konradem Schmidtem a Maxem Holzapfelem
1994 Nová síň, Praha1993 Galerie Alternative, Montreux‑Vevey (CH), s Dagmar Brichcínovou
1993 Okresní muzeum, Český Krumlov
1992 Galerie mladých, Praha, s Michalem Škodou
1991 Galerie Esprit, Plzeň
1988 Junior klub Na chmelnici, Praha