Dívka v sukni
Miroslav TichýCena na dotaz
Fotografie je autorsky adjustována. Velikost: 24,5x10,5cm / 17,5x5,5cm
Pravost díla doložena certifikátem vydaným paní Janou Hebnarovou.
Miroslav Tichý
Miroslav Tichý byl český malíř, grafik a fotograf. Narodil se 20. listopadu 1926 v moravských Nětčicích (dnešní součást města Kyjov), zemřel 12. dubna 2011 ve Veselí nad Moravou. Od roku 1930 s malými přestávkami žil v Kyjově, kde vystudoval gymnázium. Po válce, v letech 1945 – 1948, studoval Miroslav Tichý na pražské Akademii výtvarných umění v ateliéru Jána Želibského. Z toho v letech 1945 – 1946 absolvoval přípravný ročník, následující dva roky pak už regulérní studium ve zmíněném ateliéru. V něm byl uznáván jako dobrý kreslíř a mezi spolužáky byl oblíben především pro svůj humor. V létě 1948 odešel ze studií, zřejmě z osobních důvodů.
V padesátých letech se Miroslav Tichý obracel k avantgardě, impresionismu a kubismu. Ke svým vzorům počítá především Picassa, Matisse a Cézanna. V druhé polovině 50. let přestal malovat. Naposledy vystavoval na skupinové výstavě „Umění mladých umělců Československa“ v Brně.
V šedesátých letech došlo k jeho definitivní rezignaci na aktuální společenské a kulturní dění. V této době vznikají pouze kresby, jejichž tématem je převážně žena. Zachovalo se jich několik set. V tomto období vytvořil také 100 až 200 kusů olejomaleb. Jeho kresby se během 20 let tvůrčí činnosti postupně zjednodušovaly a rozvíjelo se v nich soustředění na detail. V 70. a 80. letech došlo k výraznému útlumu tvorby kreseb (výjimkou je krátké období, ve kterém vytvářel grafiky).
Přechod k fotografii byl urychlen v 70. letech, když byl nucen opustit ateliér nacházející se ve znárodněném domě jeho rodiny. Fotografií se Miroslav Tichý zabýval od konce 60. let. Aparáty i zvětšovací přístroje si konstruoval sám z vyřazeného vybavení, plechovek pivních zátek, brýlových skel a dalších materiálů. Kupoval 60 mm filmy a aby ušetřil, stříhal je na dva pruhy. Objektem focení byly téměř výhradně ženy, které zachycoval na kyjovských ulicích a koupališti. Kromě tohoto převažujícího motivu zachycoval oblíbená místa v Kyjově a domácí zátiší. Miroslav Tichý se fotografii věnoval až do počátku 90. let, kdy s tvorbou definitivně přestal.
Pavel Vančát v monografii Miroslav Tichý píše, že v případě jeho fotografií „můžeme mluvit o návratu nejen před modernu, ale i před samotné zakladatele fotografie; o příbuznosti s piktorialismem či dokonce s jeskynními malbami. Nic z toho však plně nevystihuje radikální autonomii a izolovanost jeho artefaktů od projektu ‚fotografie‘ jako moderního sociálního i uměleckého fenoménu, od oné fotografie, do níž jsme všichni zrozeni.“
Samostatné výstavy
2005 – Galerie Judin, Zürich
2005 – Nolan/Eckman Gallery, New York
2005 – Galerie Arndt & Partner, Berlin
2005 – Kunsthaus Zürich
2005 – Zeno X Gallery, Antwerpen
2006 – DeHallen, Frans Hals Museum, Haarlem
2006 – Michael Hoppen Gallery, London (dohromady s Jacques Henri Lartigue)
2006 – Dům umění města Brna, Brno
2006 – Galerie Judin, Zürich
2006 – Soleil Noir, Salzburger Kunstverein, Salzburg
2006 – Miroslav Tichý, De Hallen, Haarlem
Skupinové výstavy
1956 – Chirurgický pavilon nemocnice, Kyjov (s R. Fremund, B. Matal, I. Vaculková, V. Vaculka, V. Vašíček)
1958 – Umění mladých výtvarníků Československa, Dům umění, Brno
1990 – Von einer Welt zu'r Andern, Die Blaue Kunsthalle DuMont, Köln
2004 – Bienal Internacional de Arte Contemporáneo de Sevilla, Monasterio de La Cartuja, Sevilla
2005 – Arnulf Rainer et sa collection de l’Art Brut, La maison rouge, Paris
2005 – Prix de la découverte, Recontres de la Photografie, Magasin des Ateliers, Arles
2006 – Artists for Tichý – Tichý fot Artists, Moravská galerie, Brno